Fizyka pancerza

Wyobraźmy sobie cios w zwolnionym tempie. Ostrze styka się z pancerzem, pancerz lekko się ugina w tym miejscu i powstaje dziura. Początek ostrza przeszedł na drugą stronę, pancerz został przebity.

Ale to jeszcze nie koniec, broń ma ciągle energię, którą przekazuje przez swój ruch i przebija się dalej. Ale pancerz nawet przebity dalej utrudnia ostrzu ten ruch, bo ostrze ma kształt najczęściej taki, że się rozszerza, więc przez pancerz musi przejść coraz szersza jego część. Może to zrobić tylko przez rozerwanie pancerza wokół powstałego już otworu, przez jego rozcięcie lub ugięcie, no i będzie temu też towarzyszyć tarcie.

Ogromne i niedoceniane znaczenie ma tu szerokość grotu. Ostrze najczęściej wyhamuje w końcu w którymś momencie, czyli przebije się tylko na jakaś odległość. Energia nie szła tylko na początkowe przebicie pancerza i na przebijanie kolejnych pancerzy pod spodem, i w końcu ciała ofiary, ale szła też na rozrywanie, rozcinanie i przedzieranie się przez pancerz już przebity.

Czyli odległość to też ważny parametr, bo oznacza ona ile musi się przebić ostrze zanim w ogóle dojdzie do chronionego ciała. Wystarczy tu dodać jakieś punkty do pancerza w przypadku, gdy nakłada się go na jakąś podkładkę jak przeszywanica czy kurtka puchowa. To nie tylko dodanie pancerza podkładki i płyty, ale jeszcze dodatkowe punkty.

Jest znana broń, która prawdopodobnie była zaprojektowana specjalnie, by jak najmniej podlegać tym zasadom. Jest to rzymskie pilum. O nim też może kiedyś napiszę.

2 thoughts on “Fizyka pancerza”

  1. Takie elementy mechaniki, jak pancerz, oraz wpływ pocisku, jego wielkości, siły kinetycznej oraz zdolności penetracji są liczone w niektórych grach, na tą chwile przychodzi mi na myśl World of Tanks i War Thunder chociazby. Tam mamy do czynienia z siłą kinetyczną która przekłada się, albo na zdolnośc penetracji pancerza (mniejsze pociski AP o dużej prędkości wylotowej, albo na wielkość zniszczeń, pociski burzące HE o mniejszej prędkości wylotowej, słabej sile przebijania ze wzgledu na swoją wielkość, lecz dużej sile niszczącej.

    Napisałem o tym dlatego, ponieważ w przypadku broni białej, przekłada sie to prawie że idealnie.
    Napisałeś o znaczeniu wielkości grota… z czego wynika, że taki grot będzie miał większą zdolnośc przebicia pancerza, jednak będzie czynił relatywnie mniejsze obrażenia, niż broń o szerokim grocie, która natomiast będzie miała mniejszą zdolnośc przebicia pancerza.

    Jeśli by iśc dalej, to w przypadku pancerzy możemy zastosować conajmniej dwa rodzaje:
    zbroja płytowa, dajaca lepsze zabezpieczenie przed bronią obuchową i sieczną,
    oraz kolczuga dająca lepszą osłone przed strzałami i ostrą bronia miotaną.

    Mysle, że uwzglednienie takiej mechaniki da już nam w grze dosc wysoki poziom realizmu jesli chodzi o obrazenia.

    pozdrawiam.

    1. No właśnie mi też przyszło do głowy, że w WoT czy WT biorą pod uwagę odległość, kąt, rodzaj pocisku, pancerza, działa. A w grach fantasy dalej jest to robione w sposób powiedzmy nienaukowy. Nawet bez próby pozorów. To chyba przez to, że twórcy myślą, że coś takiego popsułoby klimat. Albo po prostu nikomu nie chce się tego robić.

      Co do kolczugi, to myślę, że nie daje ona lepszej ochrony w niczym w porównaniu do zbroi. Jest tylko łatwiejsza w wykonaniu. W tym sensie przynajmniej, że można ją wykonać dysponując prymitywniejszą technologią.

      Skasowałem z wpisu zdanie o zużywaniu energii na ruch, bo było głupie w tym kontekście. Ruch sam w sobie nie zużywa energii, głosi to pierwsza zasada dynamiki Newtona.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s