„Broń nie ważna, ważny człowiek, który jej używa”

Gdy mowa o różnych rodzajach broni białej, często chcemy je porównywać ze sobą. Na przykład zastanawiamy się kto by wygrał: wojownik z bronią X czy wojownik z bronią Y. I wtedy zawsze pojawia się ktoś, kto musi rzucić zdanie typu „nie ma broni lepszych i gorszych”, „ostatecznie liczą się umiejętności, a nie rodzaj używanej broni”, „te bronie wymagają różnych stylów walki, więc nie można ich porównywać”, „te bronie pochodzą z różnych części świata, albo różnych czasów, więc nie można ich porównywać”. Te twierdzenia mogą na pierwszy rzut oka wydawać się komuś mądre i sensowne, ale takie nie są.

Gdyby liczyły się tylko umiejętności, to ludzkość pozostałaby przy kamiennych czy drewnianych maczugach, za to z opanowaną do perfekcji sztuką posługiwania się nimi.

Różne style walki i pochodzenie broni też nie przeszkadza w porównywaniu ich. Jedyne co może to uczynić, to inne zastosowanie danej broni, czy też inne okoliczności w jakiej się danej broni używa.

Inne okoliczności to coś więcej niż inny styl walki. Rapier i szabla to różne style walki, ale te bronie mogą być porównane w tych samych okolicznościach, na przykład w okolicznościach pojedynku.

Jeśli tylko ustalimy okoliczności, to możemy do woli porównywać ze sobą najróżniejszą broń i bardzo często jedna okaże się lepsza od innej w danych okolicznościach.

Jeszcze ktoś mógłby zaprotestować: „no, ale przecież to by wymagało, by wojownicy byli tak samo wytrenowani! Trzeba by wziąć bliźniaków i każdego trenować tyle samo czasu…”. Stop. Jest lepsze wyjście, a jest nią statystyka i konkurencja.

Moglibyśmy zorganizować serie turniejów. Określić dokładnie jakie są okoliczności walki i dozwolone uzbrojenie ochronne. Uczestnicy, kierowani rządzą wygranej, sami eksperymentowaliby i próbowali różnych broni. Po jakimś czasie mielibyśmy bazę z wynikami, kto zajął jakie miejsce i jakiej używał broni. To może nie odpowiedziałoby na pytanie jaki jeden rodzaj broni jest ostatecznie najlepszy w danej okoliczności, ale dostalibyśmy wiele pomniejszych danych, na przykład: w danej kategorii turnieju broń A jest zdecydowanie lepsza od broni B, a broń C i D nie nadaje się tu zupełnie.

3 thoughts on “„Broń nie ważna, ważny człowiek, który jej używa””

  1. W tym temacie starając się porównywać bronie, moim zdaniem trzeba mieć na wzgledzie jeszcze jedna rzecz.

    Nalezy pamietać, że wymieniane bronie i szkolenie żonierzy nie miało na celu wzajemną konkurencji w pojedynkach,
    lecz na wykorzystaniu danej broni w sposób taktyczny na polu bitwy.

    Tak więc sama kwestia indywidualnych porównań jest nie zamierzona. Ale oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, tylko trzeba miec na uwadze takie rzeczy:

    gdy Zołnierz z bronią A, w pojedynku pokona zołnierza B, to wcale nie oznacza, że broń A jest lepsza.

    Dlaczego?
    Ano dlatego, że nie brane były pod uwagę elementy które były brane podczas tworzeni tych broni i szkolenia.
    W jakim terenie wykorzystuje sie broń, jakie sa załozenia taktyczne uzywania tej broni przez zołnierzy.

    Tak więc gdy w pojedynku jeden na jeden A pokona B, to moze sie okazać, że w bitwie panowie z B rozgromia panów z A.

    1. Właśnie to napisałem. Porównywać można w określonych warunkach i wnioski wyciągnięte z porównywania będą dotyczyć tyko tych warunków. Niestety spotkać się można z wyolbrzymieniem takiego podejścia i twierdzeniu, że porównywanie broni jest w ogóle bez sensu, niezależnie od sposobu w jaki się to robi.

  2. ogólnie to fajnie ze poruszyłes ten temat, bo akurat w społecznosciach gier i nie tylko,
    jest wszechobecna az do wyzygania, własnie ta tendencja upraszczania sobie zycia poprzez takie porównania mające na celu szufladkowanie wszystkiego.

    Często irytuje sie czytając tego typu debaty np pod filmikami YouTube, gzie kilku małolatów obejzy film i toczy ostrą dysputę czy lepszejszy jest Ak47 czy M16, a może refleksyjny łuk byłby lepszy od angielskiego albo Pz IV F pokonał T-34 :))))
    …. itd itd, az człowiekowi sie słabo robi momentami :)

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )