DevBlog – magia

Długo zwlekałem z opracowaniem jakiegokolwiek systemu magii. Powodem jest moja osobista niechęć do wszelkich czarów i zaklęć w grach strategicznych. Jednocześnie rozumiałem, że magia musi istnieć w epickim świecie fantasy, żeby nie było nudno i żeby twórca mógł nią załatać wszelkie nielogiczności i braki w swoim wykształceniu.

W końcu obmyśliłem coś co można nazwać podstawą mechaniki magii. Nie będzie to nic oryginalnego, jednak będzie to zrobione po mojemu, czyli bez rzeczy, które mnie denerwują w grach tego typu. Nie wymyśliłem jeszcze, ani nie skopiowałem z innej gry, samych czarów, więc nie wiem czy ten system zostanie w pełni wykorzystany.

Żywioły

Nie będzie podziału na ogień, wodę, ziemię itd. Będą tylko dwa podstawowe żywioły, czy też dwie podstawowe siły Ład i Chaos. Te dwa elementy znajdują się we wszystkim. Ład i Chaos są jak Ying i Yang w chińskiej filozofii.

Każda rzecz zawiera w sobie określoną ilość Ładu i Chaosu określaną w punktach. Ich ilość i proporcje względem siebie zależą od złożoności danej rzeczy, jej natury i wielkości.

Punkty Ładu i Chaosu służą też do określenia mocy maga. Każdy mag ma moc co najmniej jednego z tych żywiołów powyżej zera. Nie mylić tego z ilością Ładu i Chaosu jaka jest w samym magu, bo to nie to samo. Im więcej tej mocy, tym na bardziej skomplikowane i większe rzeczy mag może wpływać w sposób magiczny.

Przydałyby się jeszcze dodatkowe umiejętności czy specjalizacje dla magów, które ułatwiałyby rzucanie czarów odnoszących się do jakiejś konkretnej rzeczy (te rzeczy to na przykład: ogień, uczucia, owady, rośliny, metale itd.). Hm, czyli jednak podział na jakieś bardziej tradycyjne żywioły jednak będzie.

Efekt

Magii można użyć do wywołania różnych efektów. W praktyce będzie to odwzorowane jakimiś punktami komplikacji efektu, ale żeby było wiadomo o co chodzi wymienię typy tych efektów od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Ustalanie trudności wziąłem kierując się analogią do realnego świata bez magii.

  1. Kontrola. Użycie jakiejś rzeczy w kontrolowany sposób. Mag musi sterować daną rzeczą bezpośrednio, czyli na przykład widzieć ją lub myśleć o niej.
  2. Modyfikacja. Zmiana właściwości, najczęściej ulepszenie danej rzeczy (trudniejsze) lub jej zniszczenie lub zepsucie (łatwiejsze).
  3. Tworzenie. Stworzenie czegoś od podstaw. Nie chodzi tu o tworzenie czegoś z niczego, ale z innych rzeczy.
  4. Animowanie. Sprawienie, by coś zachowywało się w jakiś sposób samodzielnie. Bardziej skomplikowane odmiany to automatyzacja i ożywianie. Można to porównać do programowania jakiegoś urządzenia.
  5. Obdarzanie rozumem. Uznałem, że jest to najtrudniejsze, bo porównałem to do prób stworzenia dobrego AI.

Wiele czarów prawdopodobnie będzie się składać z kilku faz, na przykład fireball wg tego systemu polegałby na tworzeniu kuli ognia na końcu kija, zaprogramowaniu, by wybuchła po uderzeniu w coś, a następnie posłaniu jej w stronę wroga za pomocą kontroli. Odległość powinna bardzo ograniczać możliwości używania mocy. Czyli stworzenie kuli kilometr dalej w pobliżu wroga i od razu jej tam wysadzenie powinno być zbyt trudne, bo inaczej byłoby to za potężne. Tak samo z wysadzaniem wrogów, wg mojej koncepcji istoty rozumne powinny mieć jakąś wrodzoną odporność na magię, która chroniłaby przed wysadzaniem lub niszczeniem ich bezpośrednio przez modyfikację.

Tu przyda się dodatkowy parametr w rodzaju Inteligencji maga, który byłby testowany mając skomplikowanie efektu jako stopień trudności.

Mana?

Nie będzie many ani żadnego surowca magicznego. System jest już wystarczająco skomplikowany i bez tego. Rzucanie czarów będzie powodować zmęczenie maga, będzie zabierało czas i będzie związane z ryzykiem niepowodzenia lub popełnienia błędu. Będą też skutki uboczne.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s